La petjada del romànic a Catalunya

Una de les ofertes turístiques més interessants de Catalunya és la Vall de Boí. El senderisme pirineic i la important petjada romànica és el que ens ofereix aquesta zona. Per tal d'agafar-nos-ho amb calma ens calen uns 4 dies. No obstant, amb un cap de setmana, podem gaudir perfectament d'aquelles punts de major interès. En el nostre cas varen ser dos dies (això si! superintensos): el primer dedicat a seguir les esglèsies romàniques de la vall i el segon a moure un xic les cames.

sant Climent de Taüll
Tant bon punt varem deixar les maletes al petit hotelet, va començar la nostra visita per les diferents esglésies. Us recomano anar amb la ruta ben estudiada i veure abans els horaris de les visites guiades. No hi ha massa distància entre les diferents esglésies, però rentabilitzareu el temps. Per a saber-ne més en quan a horaris, consulteu: el centre romànic. Nosaltres vam visitar les 9 esglésies que conformen el conjunt del romànic: Sant Climent de Taüll, Santa Maria de Taüll, Sant Joan de Boí, Santa Eulàlia d'Erill la Vall, Sant Feliu de Barruera, La Nativitat de Durro, Sant Quirc de Durro, Santa Maria de Cardet i Assumpció de Coll. Dues d'elles amb la visita guiada.

cementiri de sant Joan de Boí
sant Joan de Boí

Sant Joan de Boí és l'església que conserva més elements arquitectònics originaris del S.XI. Val molt la pena la seva visita per les pintures que es conserven en el seu interior - tot i no ser les originals, les quals trobarem al MNAC-.

santa Maria de Taüll

Es creu que va ser a partir de l'església de Santa Maria de Taüll que es va donar peu al assentament del poble, entorn el SXII. Al igual que la majoria d'esglésies, no veurem cap original del romànic en el seu interior. Però si que podrem veure una reproducció de l'absis central i un conjunt que representa l'Epifania.

Fa ben poc TV3 en un programa especial va parlar dels saquejos que es produïren a la vall i els continuats robatoris de peces, pintures i murals romànics. Us recomano 100% el programa per fer-vos una idea del que ha patit la gent de la vall de Boí.

L'església de Sant climent va ser construïda sobre un temple del S.XI. Segurament, és la que representa millor la petjada del romànic a la vall de Boí.

El pantocrator ha estat la imatge més utilitzada del romànic català. Actualment, a l'interior de l'església veurem una reproducció. L'original cal anar-lo a veure al MNAC de Barcelona.

imatge de la reproducció del pantocrator de Sant Climent de Taüll

No us perdeu la excursió fins a l'església de Sant Quirc de Durro. Aquesta té un paisatge privilegiat des de la muntanya de Durro!

sant Quirc de Durro
Aquesta data del S.XII i rep aportacions del barroc en la seva estructura. Nosaltres no hi varem poder accedir pel tard que varem arribar-hi. Ens quedarà com a pendent per tornar a la vall de Boí.

El parc nacional d'Aigüestortes ofereix un paisatge únic per a gaudir-lo en família. Aquest ens ofereix varies possibilitats per fer senderisme i practicar-hi diferents esports.

els Encantats i el llac de sant Maurici
Cal almenys abans de marxar de la vall arribar-se fins l'estany de sant Maurici i els Encantats. La excursió val la pena i no té una durada molt llarga - per tots els públics -.

Un llibre per acompanyar aquesta escapa... "el llegat de la vall" de Jordi Badia i Luisjo Gómez.

2 comentaris:

1. Sóc una enamorada del romànic i en aquesta vall s'hi troben els millors exemples. El temps passa volant i ja fa 17 anys que no hi anem. No sé si encara segueix tot tan tranquil o s'ha incrementat molt el turisme desde que és Patrimoni de la UNESCO, però llavors tret de Sant Climent i de Santa Maria de Taüll, vàrem fer la ruta del romànic pràcticament sols. Tinc ganes de tornar-hi.

ResponElimina
  2. Ostres, doncs val molt la pena acostar-s'hi un cap de setmana. Jo hi vaig anar fa un any i mig, però la tranquilitat i la bona gent és un tret que penso que mai perdra la vall.